وظیفه NTC در پکیج و نحوه تست آن
  1. خانه
  2. آخرین مطالب
  3. وظیفه NTC در پکیج و نحوه تست آن

وظیفه NTC در پکیج و نحوه تست آن


با توجه به اینکه امروزه پکیج های دیواری به عنوان سیستم های گرمایشی در اکثر خانه ها استفاده می شوند. خوب است بدانید که پکیج های دیواری دارای قطعات زیادی می باشند. که در صورت بروز مشکل در هر یک از این قطعات عمل گرمایشی کل پکیج دچار اختلال می شود. یکی از این قطعات سنسور دما با علامت NTC می باشد، اما اینکه این قطعه چیست؟ چه وظیفه ای در پکیج بر عهده دارد؟ و نحوه تست آن چگونه است؟ موضوعی است که ما در این مقاله تحت عنوان وظیفه NTC در پکیج و نحوه تست آن به این موضوع می پردازیم پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

وظیفه سنسور NTC (ان تی سی) در پکیج چیست؟

 

برای اینکه وارد موضوع این مقاله یعنی وظیفه NTC در پکیج و نحوه تست آن شویم. ابتدا باید بدانیم که وظیفه این قطعه چیست؟

همانگونه که در قسمت ابتدای مقاله گفتیم سنسور ان تی سی یکی از قطعات مهم پکیج های دیواری می باشد. وظیفه این قطعه اندازه گیری دمای سیستم است. بعد از اندازه گیری دما این قطعه دمای  را به برد پکیج دیواری می فرستد.

سنسور NTC

سنسور NTC از مقاومت بالایی در برابر انواع شوک های مکانیکی و حرارتی برخوردار می باشد. از دیگر وظایف این سنسور می توان به تشخیص دمای پکیج برای تنظیم دما نیز اشاره کرد. این نوع سنسور به دو دسته مستغرق و سطحی تقسیم می شوند. و معمولاً از نوع سطحی در پکیج ها بیشتر استفاده می شود.

این نوع سنسور تشخیص دمای پکیج دیواری دارای یک بدنه مسی می باشد.  که با همین بدنه به سطح خارجی روی مسیر دسترسی پیدا می کند،این قطعه با تغییر دادن دمای داخل لوله مسی دمای آب را اندازه گیری کرده و به این صورت از دمای آب مطلع می شود. نوع مستغرق این سنسور در داخل لوله های آب قرار می گیرند و در داخل آب استفاده می شوند.

وظیفه NTC در پکیج و نحوه تست آن

نحوه عملکرد قطعه NTC در پکیج

در این قسمت از مبحث وظیفه NTC در پکیج و نحوه تست آن به بررسی نحوه عملکرد این قطعه می پردازیم. این قطعه در پکیج با جریان برق مستقیم و همچنین دمای پکیج و مقاومت ارتباطی مستقیم دارد. باید توجه داشته باشید که در صورت افزایش دمای داخل لوله ها عبور برق از این سنسور ها نیز بیشتر می شود. در واقع این جریان برق به برد اصلی پکیج دستور کاهش افزایش شعله را داده و اگر دما ثابت بماند دستور قبلی همچنان باقی می ماند تا وقتی که ازطرف سنسوردستور جدیدی صادر گردد.

 

علائم خرابی یا کار نکردن NTC  در پکیج

 

برای اینکه بیشتر متوجه موضوع

وظیفه NTC  در پکیج و نحوه تست آن شوید بهتر است که به بررسی علائم خرابی این قطعه بپردازیم. این قطعه مانند هر قطعه دیگری ممکن است که دچار خرابی و آسیب شود. و معمولاً خراب شدن آن موجب پایین آمدن عملکرد دستگاه می شود، تنظیم نادرست دمای محیط و تنظیم آب گرم مطابق با درجه تعیین شده از علائم خرابی سنسور دمای پکیج دیواری هستند.

در حالت اول اگر این قطعه خراب شود، سنسور های حفاظتی دستگاه از روشن شدن پکیج جلوگیری می کنند. و حالت بعدی خرابی، سنسور دما یا همان NTC  با مشکل گرم شدن زیاد یا سرد شدن زیاد آب مواجه خواهید شد. در حالت دیگر اگر این قطعه خراب شود پکیج تنظیم نمی شود. و پکیج توانایی شناسایی دمای شعله را ندارد و در نتیجه گرمای بیش از حد توسط رادیاتور ها تولید می شود.

 

نحوه تست NTC

در نهایت به مهمترین بخش، مطلب وظیفه NTC  در پکیج و نحوه تست آن میرسیم. یعنی جایی که قرار است نحوه تست NTC  را برای شما توضیح دهیم. برای اینکه از سلامت این قطعه مطمئن شوید نیاز مبرم به تست NTC  پکیج دارید. برای تست این قطعه در مرحله اول باید این قطعه را از پکیج جدا کنید. و قسمت حساس آن را در آب سرد قرار دهید تا به خوبی خنک شود. در دمای معمولی مقاومت بین دو پایه این نوع سنسور باید ۱۰کیلو بر اساس اهم متر باشد. اگر این عدد خیلی بالاتر یا پایین تر از عدد ده باشد نشان دهنده خرابی سنسور دما است و باید اقدام به تغییر سنسور دمای پکیج نمایید.

مسعود سرویس مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی

سخن آخر

ما در این مقاله به بررسی وظیفه NTC  در پکیج و نحوه تست آن پرداختیم. در این زمینه اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دادیم. امیدواریم که شما با خواندن این مقاله اطلاعات کافی در مورد وظیفه NTC  در پکیج و نحوه تست آن به دست آورده باشید.

در صورت نیاز به مشاوره یا مراجعه کارشناس تعمیرکار به محل می توانید با ما تماس بگیرید.

امتیاز دهی به مطلب
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست

تماس