دلایل کار نکردن فن کولر گازی
  1. خانه
  2. تعمیر کولر گازی
  3. دلایل کار نکردن فن کولر گازی

دلایل کار نکردن فن کولر گازی


امروزه در خیلی از خانه ها از کولر گازی استفاده می شود. که علاوه بر هوای خنک و مطبوع در تابستان در بعضی از موارد در زمستان نیز از گرمای آن استفاده می شود. ولی این وسیله همین اندازه که کارایی دارد نیاز به مراقبت نیز دارد. عوامل و اتفاقات زیادی باعث خراب شدن و یا پایین آمدن بازدهی و راندمان کولر گازی می شود. که یکی از مهمترین آنها کار نکردن فن کولر می باشد‌. اما اینکه چرا فن کولر گازی کار نمی کند موضوعی است که ما در این مقاله تحت عنوان دلایل کار نکردن فن کولر گازی به آن پرداخته ایم، پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

دلایل کار نکردن فن کولر گازی چیست؟

همانگونه که می دانید کولر گازی از قطعات مکانیکی و الکتریکی زیادی تشکیل شده است که در یک فرایند باعث بکار افتادن کولر و تولید باد خنک و در بعضی از مواقع تولید باد گرم می شوند. یکی از این قطعات فن کولر گازی می باشد که به عنوان یکی از مهمترین اجزای کولر گازی از آن یاد می شود، زیرا اگر این قسمت دچار مشکل شود طبیعتاً بر روی عملکرد سایر بخش ها تاثیر می گذارد. خرابی و کار نکردن فن کولر گازی کاملا مشهود است چرا که به محض خراب شدن و از کار افتادن کولر گازی عملکرد باد پرتابی کولر به خوبی انجام نمی شود. معمولاً فن کولر گازی بنا به دلایلی کار نمی کند این دلایل عبارت اند از:

 

خرابی خازن

یکی از دلایل کار نکردن فن کولر گازی خرابی خازن می باشد با توجه به اینکه خازن ها می سوزند در نتیجه سبب قطع جریان می‌شوند. ممکن است همین امر باعث از کار افتادن فن شود، از آنجای که کولر گازی به کمپرسور متصل است و در صورتی که سوخته باشد کار نمی کند. در بعضی از موارد مشاهده شده است که به دلیل خراب بودن خازن کولر گازی حتی روشن هم نمی شود. در صورتی که شما شک داشتید که دلیل کار نکردن فن کولر گازی خرابی خازن است. شما باید سعی کنید با یک چوب بلند پره های فن را بچرخانید در صورتی که فن شروع به کار کرد مشکل از آن است.

 

ایراد در موتور فن

یکی دیگر از دلایل کار نکردن فن کولر گازی بروز ایراد در موتور فن می باشد. مشکل موتور فن می تواند به دلیل خرابی بلبرینگ ها باشد. در صورتی که مشکل موتور به این خاطر باشد تیغه ها آزادانه نمی چرخند. و همین موضوع باعث خراب شدن فن کولر گازی میشود. شما می توانید به صورت دستی تیغه ها را بچرخانیم. توجه داشته باشید که این کار را باید با احتیاط و به کمک یک چوب بلند انجام دهید. اگر چرخش تیغ ها با مقاومت مواجه شد و نچرخید باید بدانید که مشکل موتور از بلبرینگ ها می باشد. در این صورت باید اقدام به تعویض موتور فن کنید.

خرابی ترموستات

 

از دیگر دلایل کار نکردن فن کولر گازی خراب بودن ترموستات می باشد.

این قطعه است که دمای هوا را تشخیص می دهد. و بر اساس دمای تنظیمی شما با وصل کردن مدار سبب اتصال جریان به کمپرسور فن می شود‌. در واقع با این عمل هوا را خنک می‌کند. و به دمای تنظیمی توسط شما می رساند. مواقعی که ترموستات خراب باشد. می تواند باعث خرابی فن کولر گازی شود برای اینکه متوجه شوید. که دلیل کار نکردن فن کولر گازی خراب بودن ترموستات است. باید ابتدا از وجود جریان در ترموستات مطمئن شوید. اگر در حالتی که سرمایش کولر گازی فعال است. ترموستات جریان داشته باشد مشکل از ترموستات می باشد.

 

خرابی برد رله

 

برد رله وظیفه تنظیم ولتاژ ورودی به بسیاری از اجزای کولر را بر عهده دارد‌. برد رله به عنوان یکی از قطعات مهم کولر گازی به حساب می آید، یکی از اجزایی که برد رله تنظیم ولتاژ آن را بر عهده دارد فن کولر گازی می باشد. به همین خاطر خرابی این برد میتواند یکی از دلایل کار نکردن فن کولر گازی باشد. در صورتی که دلیل کار نکردن فن کولر گازی این باشد باید اقدام به تعویض برد رله نمایید.

 

سایر دلایل کار نکردن فن کولر گازی

بجز دلایلی که در قسمت قبلی مقاله ذکر کردیم، دلایل دیگری نیز می تواند باعث کار نکردن فن کولر گازی شود. از مهمترین این دلایل می‌توان به خرابی سنسور کنترل دما، خرابی موتور دمنده،خرابی برد اصلی و معیوب بودن موتور فن چرخشی اشاره کرد.

سخن آخر

در مقاله دلایل کار نکردن فن کولر گازی سعی کردیم از مشکلات فن کولر گازی صحبت کنیم. ما در مسعود سرویس آماده پاسخگویی به سئوالات و خدمات در محل شما هستیم. با خیال راحت می توانید موارد فنی کولرگازی منزل و محل کارتان را به کادر مجرب مسعود سرویس بسپارید. با ما در تماس باشید

امتیاز دهی به مطلب
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست

تماس